Batavus Velder E-Go Power

Naafversnelling

De naafversnelling is het meest gebruikte versnellingssysteem op de Nederlandse fietsmarkt. De naafversnelling is erg populair dankzij de onderhoudsvriendelijke combinatie met een dichte kettingkast. Daarnaast is de naafversnelling makkelijk te bedienen en bied bovendien een goed schakelbereik. Er zit bestaan verscheidene versnellingsnaven met een verschillend aantal versnellingen. Bij gewone stadsfietsen zie je vaak 3, 7 of 8 versnellingen terug.

Voor e-bikes zijn 3 versnellingen snel te weinig, daarom zie je op elektrische fietsen vaak een 7 of 8 versnellingsnaaf.  De naafversnelling staat dus bekend om zijn onderhoudsvriendelijke karakter en is perfect voor stadsverkeer en toertochten. Als je schakelt met de naafversnelling, adviseren we om de voeten even stil te houden. Hierdoor krijgt de naaf goed de ruimte om over te schakelen.

Fietsen met naafversnelling
Batavus Dinsdag E-Go Sport H61 10V (300Wh)

Derailleurversnelling

De derailleurversnelling is een versnelling met een open kettingkast.  De derailleurversnelling schakelt, door de ketting van het ene tandwiel naar het andere tandwiel te verleggen. De derailleurversnelling heeft een sportiever karakter, schakelt lichter en heeft vaak minimaal 8 en maximaal 30 versnellingen.

De bediening bevindt zich op het stuur en de fiets heeft, afhankelijk van het aantal versnellingen, 1 of 2 verstellers. Deze verstellers worden ook wel shifters genoemd. Op e-bikes met middenmotor en derailleurversnelling, heeft men altijd 1 shifter en maximaal 10 versnellingen.

De derailleurversnelling vereist meer onderhoud, maar heeft een groot voordeel ten opzichte van de naafversnelling. Bij deze versnelling kun je met het schakelen namelijk door blijven trappen. Hierdoor heb je, zeker heuvelopwaarts, geen snelheidsverlies waardoor je efficiënter fietst. We adviseren het bij intensief gebruik de ketting en tandwielen minimaal eens per maand schoon te maken en te smeren.

Fietsen met derailleur

Daarnaast zijn er nog 2 bijzondere soorten naafversnelling. De traploze/automatische versnellingsnaaf van Enviolo en de Shimano Nexus Inter-5E. Hier onder leggen we je uit wat dat betekent.

Traploze en automatische versnellingsnaaf

De traploze versnellingsnaaf van Enviolo is een naafversnelling die geen ‘trapjes’ kent. Je hebt dus geen 7 of 8 versnellingen, maar een geleidelijke op- en afbouw van je trapfrequentie. Zo heb je altijd de juiste versnelling voor handen en trap je nooit te zwaar of te licht. De traploze naaf is dus efficiënter.

Daarnaast heb je deze naaf ook in een automatische variant. De Enviolo Auto meet de druk op de pedalen en past daar de trapfrequentie automatisch op aan. Het schakelwerk wordt voor je gedaan. Je hoeft dus niet meer zelf de juiste versnelling te zoeken, de Enviolo Auto doet het werk voor je!

Deze genoemde naven zijn sterker dan de gemiddelde versnellingsnaaf en worden daarom graag gebruikt voor e-bikes, bakfietsen en high-speed e-bikes. Ook zie je ze vaak in combinatie met een riemaandrijving.

Fietsen met Enviolo

De Shimano Nexus Inter-5E

De Nexus Inter-5E van Shimano is een speciaal voor e-bikes ontworpen versnellingsnaaf. Deze naaf is niet alleen sterker, waardoor hij beter geschikt is voor het sterkere motorsegment. Ook is deze naaf beter ingericht, waardoor het schakelbereik efficiënter is.

De Nexus Inter-5E heeft ‘slechts’ 5 versnellingen, maar de tussenstappen zijn ruimer, waardoor het schakelbereik aanzienlijk groter is dan de reguliere Nexus 8 versnellingsnaaf.  Bij een normale 7 of 8 versnellingsnaaf is namelijk geen rekening gehouden met de ondersteuning van de motor. In dat geval gebruik je vaak de eerste 3 versnellingen niet. Dit is bij de Nexus Inter-5E gecorrigeerd, waardoor je veel meer uit je versnellingen kunt halen.

Fietsen met Nexus Inter-5E