Welke typen zijn er?

Bij je keuze in fietslampen bestaan er diverse energiebronnen. Hieronder leggen we je het verschil tussen deze bronnen uit

De Naafdynamo

De naafdynamo is een relatief onderhoudsvrije energiebron. Deze bevindt zich in de naaf en wekt energie op tijdens het fietsen.  Zo heb je tijdens het fietsen altijd aanvoer van stroom. Zodra je stilstaat echter, dan heeft de lamp geen stroomaanvoer en gaat hij de lamp uit. Daarom hebben sommige lampen een kleine back-up ‘batterij’ die onder het fietsen oplaadt en de lamp nog voor een korte tijd van stroom voorziet. De (naaf)dynamo vind je vaak op stadsfietsen. De lampen die op naafdynamo zijn aangesloten zitten vast op de fiets en kunnen dus niet makkelijk worden overgezet op een andere fiets.

 

Batterijverlichting

Batterijverlichting wordt gevoed door een reguliere batterij en is dus een heel simpele manier van stroomvoorziening. Even de batterij verwisselen en je kunt weer veilig de weg op. De batterijverlichting zie je vaak terug op kinderfietsen en stadsfietsen.

Sommige batterijlampen zitten vast op de fiets , maar er zijn ook batterijlampen die makkelijk worden overgezet op een andere fiets. Dit is bijvoorbeeld fijn als je meerdere (sport)fietsen hebt, zo hoef je niet meerdere verlichtingssets te kopen.

Via de accu

Bij veel e-bikes is de verlichting aangesloten op de fietsaccu. Dit is erg makkelijk, want zo ben je altijd verzekerd van een stabiele stroomvoorziening. Dit type fietslampen  zitten vast op de fiets en kunnen niet makkelijk overgezet worden op een andere fiets.

Oplaadbare batterij

Een duurzaam alternatief voor een gewone batterij is een oplaadbare batterij. Deze lampen kun je met USB-kabel opladen en zijn daarnaast uitermate makkelijk op de fiets te bevestigen.  Dit type lamp is vaak licht van gewicht en gecombineerd met een sterke LED-lamp. Ideaal voor sportfietsen dus!

Lux of Lumen

Wat is het verschil?

Het aantal Lumen geeft aan wat de sterkte van de lichtbundel is. Deze eenheid vertelt je dus hoe helder de lamp schijnt. Hoe verder je wilt kunnen zien, hoe hoger het aantal lumen van de lamp moet zijn.

Lux is de eenheid die aangeeft hoeveel licht het daadwerkelijke doel-oppervlak bereikt. In het geval van een fiets is dat de weg.  De eenheid Lux, duidt het aantal Lumen per vierkante meter aan.

 

Stel dat je wilt dat de lamp op de weg een oppervlakte van 1 m2 verlicht, dan verlicht een bron van 500 lumen, het oppervlak van 1 m2 dus met 500lux.

Stel dat de lichtbron een oppervlak van 10 m2 moet verlichten, dan verlicht de lichtbron van 500 lumen, het oppervlak met (500:10 m2=) 50 lux. Dat is dus 50 lumen per vierkante meter.

Wat is relevant?

Belangrijk is het uiteindelijke doel waarvoor je de lamp koopt. Zien of gezien worden?

Als je goed zichtbaar wilt zijn, bijvoorbeeld in een met lantaarns verlichte straat. Dan is een duidelijke lamp belangrijk, maar is het ook belangrijk dat het licht de tegenligger niet kan verblinden. Een wat kleinere, op de weggerichte lichtbundel is dan uitermate geschikt. Het aantal lumen hoeft dan niet zo hoog te zijn, omdat het te verlichten weg oppervlak niet zo groot is en daarom het aantal lux niet snel te laag is.

Wil je goed kunnen zien, bijvoorbeeld in het bos of in een niet-verlichte polder. Dan is het belangrijk dat het pad voor je goed wordt verlicht. Een brede, duidelijke bundel is dan erg belangrijk. Hier is de hoogte van het aantal lumen een stuk belangrijker, omdat het te verlichten oppervlak vrij groot is. Daarom heb je voor goede Lux een hoger aantal lumen nodig.

Dagrijverlichting

Dagrijverlichting is een verlichtingsstand op sommige lampen, die bijzonder fel is en/of knippert. Deze stand is, zoals de naam al doet vermoeden, bedoeld voor overdag.

Nu zul je denken, waarom heb ik overdag verlichting nodig? Ik kan dan toch alles zien?

Dit klopt, alleen ben je overdag toch niet altijd even goed zichtbaar. Bijvoorbeeld in een drukke omgeving of in een omgeving waar je als fietser makkelijk over het hoofd wordt gezien. Hiervoor dus de felle (knipper)stand op sommige lampen. Omdat het om je heen licht is, heb je een extra felle lichtbundel om echt op te vallen, het knipperen zorgt voor extra beweging en daarom nog betere zichtbaarheid.

De dagrijverlichting vind je bijvoorbeeld veel op de bekende Lezyne lampen